Заява у зв’язку з майбутнім підписанням Угоди про Асоціацію України з ЄС (продовження)

Сентябрь 17, 2013 17:15Бачили: 6

Частина 1

Міжнародні організації, зокрема ООН, неодноразово намагалися привернути увагу Української держави до необхідності невідкладного відновлення прав раніше репресованого кримськотатарського народу та інших, депортованих за національною ознакою осіб. Так, 14 вересня 2011 р. у своїх заключних зауваженнях по доповіді України Комітет ООН з ліквідації расової дискримінації заявив:

«16. Комітет із занепокоєнням відзначає відсутність законодавства з питань корінних народів, яке забезпечувало б здійснення гарантій, що надаються корінним народам і національним меншинам у статтях 11 і 92 Конституції України (стаття 2 (2).

Комітет настійно закликає державу-учасницю ухвалити законодавство, що захищає права корінних народів і яке гарантуватиме їхній економічний, культурний і соціальний розвиток, а також розглянути питання про ратифікацію ухваленої Міжнародною організацією праці (МОП) Конвенції №169 про корінні народи і народи, що ведуть племінний спосіб життя в незалежних країнах (1989 рік).

17. Комітет, як і раніше, сильно стурбований інформацією про труднощі, які, за повідомленнями, відчувають кримські татари, які повернулися в Україну, що включають відсутність доступу до землі і можливостей працевлаштування, недостатні можливості для вивчення їхньої рідної мови, ненависницькі висловлювання на їхню адресу, відсутність політичного представництва і доступ до правосуддя. Питання про реституцію і компенсацію за втрату понад 80000 приватних будинків і близько 34000 га сільськогосподарських угідь внаслідок депортації і раніше викликає серйозну заклопотаність, особливо з урахуванням того, що 86% кримських татар, які проживають у сільській місцевості, не мали права брати участь у процесі реституції сільськогосподарських угідь, оскільки вони не працювали на державних підприємствах. Комітет також цікавиться заходами щодо поліпшення становища в галузі здійснення прав людини представників інших етнічних груп, депортованих у 1944 році (статья 5 b), d), v) і e ) i) , iii ) v).

Комітет рекомендує державі-учасниці забезпечити відновлення політичних, соціальних та економічних прав кримських татар, зокрема реституцію власності, включаючи землю, або компенсацію за її втрату, відповідно до Цивільного кодексу або спеціального закону, що має бути ухвалений з цією метою. Крім того, Комітет рекомендує державі-учасниці представити у своїй наступній періодичній доповіді оновлену інформацію про здійснення прав людини представників інших депортованих у минулому етнічних груп.

18. Комітет також із занепокоєнням відзначає різні повідомлення про те, що громади кримчаків і караїмів нібито перебувають на межі зникнення (стаття 2 (2).

Комітет настійно рекомендує державі-учасниці в першочерговому порядку вжити особливих заходів, що дозволяють зберегти мову, культуру, релігійні особливості і традиції кримчаків і караїмів, відповідно до ухваленої Комітетом загальної рекомендації №32 ( 2009 рік) про значення та сфери застосування особливих заходів».

Про необхідність вирішення цих проблемних питань говориться також і в доповіді Верховного комісара у справах національних меншин ОБСЄ Кнута Воллебека «Інтеграція раніше депортованих осіб у Криму, Україна» (16 серпня 2013), в якій даються конкретні рекомендації Україні щодо вирішення проблем у цій сфері.

 

Україна досі не переглянула свою позицію стосовно Декларації про права корінних народів, відмовляючись визнавати не тільки права, а й саму наявність корінних етно-культурних спільнот в Україні: як кримських татар, караїмів, кримчаків, урумів, гагаузів…

ЄС у своїх умовах і вимогах до України має бути до кінця послідовним!

Серед інших умов щодо підписання Угоди про Асоціацію України з ЄС перед Українською державо мають бути поставлені вимоги щодо дотримання прав корінних народів України, умови з відновлення прав і реабілітації раніше репресованого кримськотатарського народу, а також інших етнічних спільнот, репресованих за національною ознакою.

Без дотримання цих умов законність підписання Угоди про Асоціацію України з ЄС викликатиме великі сумніви – як у самих цих народів, так і в європейської спільноти націй, з точки зору дотримання стандартів і норм європейського і міжнародного права.

Підписання такої угоди може відбутися також за умови, що ЄС гарантує корінним народам України, в тому числі і раніше репресованому кримськотатарському народу та іншим репресованим етнічним групам, відновлення на законодавчому рівні і дотримання їхніх прав та інтересів, а також за умови, що ЄС візьме на себе фінансовий тягар, пов’язаний із вирішенням всього комплексу питань і проблем репресованих та корінних народів Криму й України.

Без дотримання цих умов підписання Угоди про Асоціацію України з ЄС вважаємо передчасним і невиправданим.

 

Громадська організація

«Міллі Фірка»,

голова виконкому Аблаєв Р.;

Фонд досліджень і підтримки корінних народів Криму,

президент Бекіров Н.;

Кримська республіканська організація

партії «Об’єднані ліві і селяни»,

голова Умеров Е.;

Республіканська Федерація татар і башкирів Криму,

голова Массалімов М.;

Громадська організація

«Кримський центр «Ініціатива»,

голова правління Аметов К.;

Благодійний фонд «Ватандаш-Співвітчизник»,

президент Халілов Р.