Про пріоритетне, реальне, можливе

Ноябрь 8, 2013 16:15Бачили: 30
Рефат Чубаров

Рефат ЧУБАРОВ: «Влада продовжує розглядати кримськотатарський народ як певний об’єкт, який має задовольнятися тим, що його долю вирішує хто завгодно, але не він сам. Ми хочемо нарівні з усіма співуправляти Кримом»

Микола Семена, Всеукраїнська газета «День»

На черговому курултаї кримських татар у Криму новим головою Меджлісу обрано давнього активіста національного руху, депутата Верховної Ради Криму Рефата Чубарова. Зараз, коли вже сформовані всі робочі органи Меджлісу, коли вже зрозуміла програма його роботи, Рефат Абдурахманович відповів на запитання кореспондента «Дня».

— Позаду вже перша сесія оновленого VI Курултаю, сформовано склад Меджлісу. У чому його принципова новизна?

— Ще з кінця 80-х років минулого століття, початку масового повернення кримських татар, усі питання у проблемі кримськотатарського народу, які вимагають рішення в Криму й Україні, відомі. Їх дуже багато. Але, формуючи структуру новообраного Меджлісу, ми постаралися виходити з пріоритетного, реального й можливого. Ми хочемо максимально задіяти механізми нашої внутрішньої самоорганізації, щоб вони повністю відповідали тим умовам, в яких ми живемо. За ті 22 роки повернення в умовах незалежної України головним завданням десятків тисяч кримськотатарських сімей було облаштування, люди буквально починали із землянок і поспішно споруджених тимчасових будівель. Тепер стало трохи легше, проте через інерцію влади, що все ще перебуває в полоні колишніх міфологем, кримськотатарський соціум не залучений до управління Кримом. По суті, влада продовжує розглядати кримськотатарський народ як деякий об’єкт, який має задовольнятися тим, що його долю вирішує хто завгодно, але не він сам.

Настав час і для влади усвідомити, що кримські татари, володіючи сьогодні вже реальним потенціалом для помітного впливу на політику, економіку, соціальну сферу автономії, не зможуть і байдуже не спостерігатимуть за тим, що на своїй рідній землі вони позбавлені елементарних можливостей нарівні з усіма іншими співуправляти Кримом, переймаючи на себе й відповідальність за його майбутнє.

Ось чому, формуючи структуру Меджлісу, ми створили 13 управлінь за пріоритетами нашої діяльності. Деякі з них очолюватимуть заступники голови, тому вирішено, що їх має бути п’ять. Ми хочемо, щоб уже через кілька місяців було видно результати нашої роботи. І це велика відповідальність. Серед пріоритетів є нові. Скажу про деякі. Наприклад, ми створили управління зовнішньоекономічних зв’язків, інвестицій і розвитку національної економіки. Перед цим управлінням ми поставили досить амбітні завдання: сприяти залученню інвестицій до Криму. Ми вважаємо, що нам удасться не лише впливати на ефективне використання наявних інвестицій, а й залучити нові вкладення, що мінятимуть обличчя всього Криму. Нам дуже потрібні нові сучасні проекти, весь Крим зацікавлений у нових робочих місцях, тому ми спробуємо вплинути на те, щоб умови інвестування в Криму відповідали світовим стандартам, щоб вони удосконалювали громадянське суспільство й відносини в кримському соціумі.

Велику увагу ми приділятимемо ефективності роботи управління у питаннях освіти кримськотатарською мовою й впровадженню кримськотатарської мови в усі сфери державного й суспільного життя Криму. І тут великою підмогою для нас стане закон України «Про основи державної мовної політики». Ми вже не миритимемося з тим, що переважна більшість наших дітей позбавлена можливості навчатися рідною мовою. Ми хочемо, щоб наші діти однаково вільно володіли як своєю рідною, так і державною мовами.

Ми вважаємо також, що для підвищення ефективності роботи Меджлісу слід значно активізувати роботу місцевих меджлісів, що мають працювати у зв’язці з депутатами в місцевих органах влади. Так, сподіваємося, що новому управлінню у роботі з органами національного самоврядування вдасться скоординувати зусилля кількох тисяч членів місцевих меджлісів і більш як тисячі депутатів місцевих рад, обраних за нашої підтримки, й вони стануть головною рушійною силою на місцях. Звісно, у взаємодії з органами державної влади, що дозволить ефективно розв’язувати чимало проблем розвитку місцевих громад.

Частина 2

Частина 3

Тегі: